Barang siapa yang meninggalkan adab (ٱلأدَبَ), dia akan dihalang (حُجِبَ) daripada hakikat (ٱلْحَقِيقَه)
"من ترك الادب حجـب عن الحقيقه"
بَابُ ٱلأدَبِ لِلوُصُولِ إِلَى ٱلْحَقِيقَه.
(qalam Syeikh Abi Madyan)

Muqaddimah:
Segala puji bagi Allah (ﷲ) yang memuliakan hamba dengan petunjuk, menghiasi mereka dengan adab (ٱلْأدَبِ), dan menjadikan adab (ٱلْأدَبَ) sebagai pintu untuk memasuki makrifah (مَعْرِفَه) dan hakikat (ٱلْحَقِيقَه). Selawat dan salam ke atas penghulu kita Nabi Muhammad ﷺ, yang diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia (مَكَارِمِ ٱلْأخْلَاقِ), juga ke atas keluarga dan para sahabatnya seluruhnya.
Ketahuilah — semoga Allah memberi taufiq kepadamu — bahawa jalan (ٱلطَّرِيقَ) menuju Allah (ﷲ) dibina di atas penjagaan adab (ٱلْأدَبِ) zahir dan batin. Sesiapa yang meninggalkannya, meskipun memiliki banyak amal (ٱلْعَمَلِ) dan luas ilmunya (ٱلْعِلْمِ), maka dia tetap terhijab (حُجِبَ) daripada hakikat (ٱلْحَقِيقَه).

Tafsir Lafaz Harfiah:

(مَنْ تَرَكَ) bermaksud meninggalkan sama ada secara sengaja atau kerana lalai.

(ٱلْأدَبَ) bermaksud menghimpunkan segala akhlak yang mulia (ٱلأخْلَاقِ ٱلْكَرِيمَه) dan menahan diri daripada perkara yang tidak layak menurut syariat (ٱلشَّرْعِ) dan hakikat (ٱلْحَقِيقَه).

(حُجِبَ) bermaksud ditutup, dihalang, atau diselubungi sehingga tidak sampai kepada tujuan.

(ٱلْحَقِيقَه) ialah penyaksian (ٱلشُّهُودُ) yang benar terhadap ketuhanan Allah tanpa terhijab oleh makhluk atau nafsu.

Tafsir Sufi
Para ahli tasawuf (ٱلصُّوفِيَّه) membahagikan adab (ٱلْأدَبَ) kepada dua:
1. Adab Zahir (ٱلْأدَبُ ٱلظَّاهِرُ) — seperti tertib dalam solat (ٱلصَّلَاه), menjaga pandangan, memperindah pertuturan, dan membersihkan zahir diri.
2. Adab Batin (ٱلْأدَبُ ٱلْبَاطِنُ) — seperti ikhlas (ٱلإِخْلَاصِ), khusyuk (ٱلْخُشُوعِ), tawaduk (ٱلتَّوَاضُعِ), sabar (ٱلصَّبْرِ), syukur (ٱلشُّكْرِ), dan menjaga hati daripada lintasan buruk (ٱلْخَوَاطِرِ ٱلسَّيِّئَه).

Apabila kedua-duanya terhimpun, hati akan menjadi suci untuk menerima nur hakikat (نُورِ ٱلْحَقِيقَه). Jika salah satunya hilang, maka terputuslah penyaksian (ٱلشُّهُودِ) walaupun ibadah zahirnya banyak.

Kesempurnaan Adab Menurut Tafsiran Sufi :

Risalah al-Qusyairiyyah dan Ihya’ ‘Ulum ad-Din menyebut bahawa kesempurnaan adab adalah:
1. Adab dengan Allah (ﷲ) –

Menyerahkan segala urusan kepada-Nya tanpa bantahan.

Reda (ﺍﻟﺮﺿﺎ) dengan qadha’ dan qadar.

Merasa selalu diawasi (ﺍﻟﻤﺮﺍﻗﺒﻪ).
2. Adab dengan Rasulullah (ﷺ) –

Mengikuti sunnah zahir dan batin.

Mengagungkan Baginda dalam hati dan ucapan.
3. Adab dengan makhluk –

Memberi hak sesama manusia.

Tidak menyakiti hati mereka.

Mengasihi makhluk kerana Allah (ﷲ).

Para sufi menegaskan bahawa hakikat tidak akan terbuka tanpa kesempurnaan adab ini, kerana adab adalah kunci pintu makrifat (ﻣﻌﺮﻓﻪ).

Qalam Sufi yang Berkaitan:

Berkata Abu Hafs an-Naysaburi (أَبُو حَفْصٍ ٱلنَّيْسَابُورِىّ):
"Tasawuf seluruhnya adalah adab (ٱلْأدَبُ), setiap waktu ada adabnya, setiap maqam (مَقَامٍ) ada adabnya; barang siapa tiada adab, tiada maqam baginya."

Imam al-Junaid (ﺍﻟﺠﻨﻴﺪ) berkata: "Jalan ini semuanya adab; setiap waktu ada adabnya, setiap keadaan ada adabnya, sesiapa yang menjaga adabnya, dia sampai; sesiapa yang mengabaikannya, dia terhijab."

Syeikh Ibn ‘Aṭa’illah (ﺍﺑﻦ ﻋﻄﺎﺀ ﷲ) berkata: "Tiada sesuatu yang lebih pantas menarik rahmat Allah kepada hamba selain daripada benar dalam adab kepada Allah dalam semua keadaan."

Dalil al-Qur’an
Firman Allah (ﷲ):
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَىِ ٱللّٰهِ وَرَسُولِهِ وَٱتَّقُوا ٱللّٰهَ
(Surah al-Ḥujurāt: 1)
— Ayat ini memerintahkan supaya menjaga adab (ٱلْأدَبَ) zahir dan batin di hadapan Allah dan Rasul-Nya ﷺ.

Dalil Hadis
Sabda Rasulullah ﷺ:
"Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia (مَكَارِمَ ٱلْأخْلَاقِ)."
(HR al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad)
— Menunjukkan bahawa tujuan utama kerasulan ialah penyempurnaan adab (ٱلْأدَبَ), dan hakikat (ٱلْحَقِيقَه) tidak akan tercapai kecuali dengannya.

Khulasah dan Intipati :

Adab (ٱلْأدَبُ) adalah kunci bagi pencapaian hakikat (ٱلْحَقِيقَه).

Kehilangan adab menyebabkan terhijabnya hati daripada nur rohani.

Adab menggabungkan kesempurnaan zahir syariat (ٱلشَّرْعِ) dan kebersihan batin keikhlasan (ٱلإِخْلَاصِ).

Sifat Orang yang Beradab :

Memelihara setiap gerak dan diam dalam keredaan Allah.

Menyesuaikan perbuatan zahir dengan syariat (ٱلشَّرْعِ).

Membersihkan hati daripada lintasan buruk (ٱلْخَوَاطِرِ ٱلسَّيِّئَه).

Menghormati guru (ٱلشَّيْخِ) dan memuliakan orang beriman.

Kelangsungan Penjagaan Adab:
Menjaga adab secara berterusan akan menghasilkan:

Kehadiran hati (حُضُورِ ٱلْقَلْبِ) bersama Allah dalam setiap keadaan.

Keberkatan hubungan antara guru (ٱلشَّيْخِ) dan murid (ٱلْمُرِيدِ).

Terbukanya pintu futuhat (فُتُوحَاتٍ) rohani dan peningkatan maqam (ٱلْمَقَامَاتِ).

Adab dalam Majlis Tariqat (اَدَب مَجْلِس طَرِقَة)
1. Tasfiyah an-Niyyah (تَصْفِيَة النِّيَّة) — Membersihkan Niat

Hadir kerana Allah (ﷲ) dan untuk mencari keredaan-Nya, bukan kerana mencari kedudukan di mata manusia.

Ulama sufi berkata: “Setiap langkah murid ke majlis tariqat mesti bebas dari syirik khafi (شِرْك خَفِي).”
2. Ihtiram ash-Shaykh (اِحْتِرَام الشَّيْخ) — Menghormati Syeikh

Duduk dengan tertib di hadapan guru, tidak memotong percakapan, tidak menyanggah dengan niat menentang.

Dalam tariqat, pandangan mata, bahasa tubuh, dan sikap terhadap guru adalah penentu terbukanya limpahan rahmat.
3. Samt wa Insat (صَمْت وَإِنْصَات) — Diam dan Mendengar

Menahan diri dari banyak bercakap kecuali diminta, kerana kelalaian lidah adalah pintu masuk kepada kegelapan hati.
4. Tawadu‘ (تَوَاضُع) — Merendah Diri

Tidak merasa diri lebih baik daripada orang lain di majlis.

Kata Imam al-Junayd (اَلْجُنَيْد): “Majlis zikr tidak memberi manfaat bagi hati yang sombong.”
5. Hudur al-Qalb (حُضُوْر القَلْب) — Menghadirkan Hati

Fokus kepada zikr dan pengajaran, mengosongkan hati dari lintasan duniawi.

Ulama sufi menyebut: “Kehadiran jasad tanpa hati adalah ghaib di sisi Allah.”
6. Adab az-Zikr (اَدَاب الذِّكْر) — Adab Berzikir

Duduk dalam halaqah dengan adab, menjaga suara sesuai arahan syeikh, tidak bercakap ketika zikr berlangsung.

Menutup majlis dengan doa dan salam penuh hormat.
7. Sirr al-Majlis (سِرّ المَجْلِس) — Menjaga Rahsia Majlis

Tidak menyebarkan hal-hal khusus yang dibincangkan atau kejadian rohani yang berlaku dalam majlis.

Dalil: Sabda Nabi ﷺ: “Majlis itu amanah.” (رواه أبو داود)
8. Ta‘zim ash-Shuhur wal-Awqat (تَعْظِيم الشُّهُوْر وَالأَوْقَات) — Mengagungkan Waktu Majlis

Datang awal, bersiap dengan wudhu, memakai pakaian bersih, dan mempersiapkan hati seolah-olah bertemu Allah.
9. Suhbah as-Salihin (صُحْبَة الصَّالِحِيْن) — Bergaul dengan Orang Soleh

Menjaga hubungan baik dengan ahli majlis, saling memberi salam, dan mengelakkan perselisihan.
10. ‘Amal ba‘d al-Majlis (عَمَل بَعْد المَجْلِس) — Mengamalkan Ilmu dan Zikr

Tidak menjadikan majlis hanya sebagai hiburan rohani; mengamalkan setiap pengajaran dalam kehidupan harian.

Kesimpulan :
Kesimpulannya, qalam Syeikh Abi Madyan ini merumuskan bahawa adab (ٱلْأدَبُ) adalah kunci segala pintu untuk sampai kepada Allah (ﷲ). Siapa yang menjaganya, pintu hakikat (ٱلْحَقِيقَه) akan dibukakan baginya; siapa yang mengabaikannya, tertutuplah jalan itu walaupun dia banyak beramal dan berilmu.
No comments:
Post a Comment